آشنایی با چاپ و انواع كاغذ
jebril
چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 8:29 ::  نويسنده : hr ashouri

 

ضرورت آشنایی با چاپ

آشنایی با چاپ، مراحل و محدودیتهای آن برای طراحان گرافیك، به ویژه طراحان گرافیك رایانه ای، بسیار لازم و ضروری است، چرا كه عدم آگاهی آنان از این مسئله باعث می شود كه ایده های بسیار خلاقانه آنها كه بر روی مانیتور كامپیوتر، زیبایی فراوانی دارد، به هنگام چاپ از آب و رنگ بیفتند و آن جلوه را نداشته باشد.

یك گرافیست بایستی با نرم افزارهای طراحی آشنایی كامل یافته و نقاط ضعف هر یك را بشناسد. تفاوت نرم افزارهای برداری و Bitmap را بداند و از هر كدام در جای خود استفاده كند. در این صورت خواهد توانست از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری كند.

 

نكاتی كه در طراحی باید به آنها توجه كرد:

1. درباره فونت

الف) تبدیل فونت به منحنی در نرم افزارهای برداری

هنگام ارسال یك سند، برای خروجی فیلم ( تهیه فیلم از فایلطراحی شده شما كه به وسیله دستگاه ایمپچ ستر انجام می شود) یا پلیت (منظور همان زینك است منتها با بكارگیری دستگاه پلیت ستر كه بطور مستقیم از فایل شما زینك تهیه می كند. ) توجه داشته باشید كه فونت های خود را به منحنی تبدیل كنید.

ب) ارسال فونت

می توانید به همراه سند، فونتها را برای خروجی فیلم ارسال نمایید و انی در صورتی كه فونتها به منحنی تبدیل نشده باشند. چنانچه فایل ارسالی به لیتوگرافی تصویر (حتماً با فرمت Tif) می باشد یا اینكه كار نهایی را تبدیل به تصویر كرده اید دقت كنید كه فونت یا خطوط ظریق در كار نباشد. تبدیل فایل لرداری به تصویر، به فونتهای زریز در حدود اندازه 6 صدمه وادر می كند و فونت در كار نهایی كنگره دار دیده می شود یا اصطلاحاً رنجه خواهد شد.

E نكته: اگر از برنامه های Bitmap نظیر فتوشاپ استفاده می كنید، لایه متنی خود را حتماً Rasterize (Render) نمایید.

2. خط دور حرف

در برنامه های گرافیكی همواره می توانید داخل نوشته ها را با رنگ دلخواه رنگ كنید. همچنین می توانیدیك خط دور به نوشته خود بدهید اما بایستی در ضخامت و رنگ خط دور دقت نید.

انواع ضخامت خط دور: ضخامت 1/0 میلیمتر در چاپ دیده خواهد شد و ضخامت بیشتراز 1 میلیمتر فونت كوچك را از زیبایی می اندازد.

Point: واحد اندازه گیری استاندارد در حروفچنینی است. یك پونیت 35/0 میلیمتر است. بنابراین پونیت 12 حدوداً 4 میلیمتر است.

ب) رنگ دور خط: رنگ خط دور را با یكی از رنگهای CMYK و ترجیحاً مشكی (K) رنگ كنید؛ رنگ كردن خط دور با تركیب 2 یا چند رنگ بسته به اندازه حروف، می تواند خطر تار شدن در چاپ را همراه داشته باشد. اگر اندازه حروف مورد استفاده پونیت، 6 یا كوچكتر است، هیچگاه از خط دور چند رنگ استفاده نكنید زیرا جابه جایی درچاپ رنگها، به نوشته شما لطمه وارد كرده و باعث تار شدن و ناخوانا شدن آن می گردد.

3. از بین بردن خطوط بین در حروف فارسی

بین حروف در یك كلمه فارسی، خطوطی وجود دارد كه ممكن استبا رنگ كردن خط دور نمایان شوند. برای از بین بردن خطوط بین حروف فارسی در برنامه Corel draw بایستی نوشته های فارسی را Weld كنید. بدین ترتیب نوشته از حالت فونت خارج شده و خطوط بین كلمات نیز از بین می رود. این دستور در نرم افزار فری هند معادل فرمان Combine> Union در منوی Modify است.

 

مشكل تبدیل به منحنی (Convert to curve)

 

در هنگام كار با نرم افزارهای طراحی چون Free Hand, Corel draw دكمه نمایش Over print را فعال كنید. (View > Show > Over printed object) این مسئله باعث جلوگیری از خطاهای ناشی از Over print كردن جاهای ناخواسته می شود.

گاهی پیش می آید كه متنی را با رنگ مشكی نوشته اید و رنگ مشكی به طور پیش گزیده Over print شده است. در چنین حالتی اگر رنگ نوشته را تغییر دهید متن فوق از حالت Over print خارج می شود.

اكنون نوشته مشكی را تبدیل به منحنی كنید. در این حالت نوشته شما كه مشكی است، همچنان Over print می باشد؛ اما چنانچه در این وضعیت رنگ نوشته را تغییر دهید، نوشته با رنگ جدید نیز كماكان Over print خواهد بود و مشكلات متعددی را پیش خواهد آورد؛ بنابراین به توصیه های زیر توجه كنید:

1.    دگمه نمایش Over print را فعال كنید.

2.  تبدیل به منحنی كردن حروف و نوشته ها را در آخرین مرحله و زمانیكه فایل برای خروجی فیلم یا پلیت آماده می شود انجام دهید.

3.  در برنامه Corel draw برای تبدیل به منحنی كردن حروف فارسی بهتر است از دستور Weld استفاده شود تا خط بین حروف نیز از بین برود.

 

نزدیكی حروف به برش

 

در طراحی دقت كنید كه نوشته های خند رازیاد به لبه های كار نزدیك نگیرید. فاصله لازم تا لبه كار در موارد مختلف چون كارت ویزیت، سربرگ، لیبل و. . . . متفاوت است. دقت در این مورد به خاطر در نظر گرفتن دو مسئله است: ا) هنگام برش با گیوتین یا دایكات، نوشته ها برش نخورد. 2) بعد از برش نوشته از نظر زیبایی خدشه دار نشود. رعایت این نكته به حس زیبایی شناسی طراح بستگی دارد.

نكته: به دلیل تفاوت در نرم افزارهای Bitmap و برداری بهتر است كه خروجی های طراحی شده از نرم افزارهای برداری باشد. به خصوص اگر نوشته های زیر در آن وجود دارد.

 

تراز كردن حروف

 

دقت كنید كه راست چین یا چپ چین كردن بعضی از حروف به دلیل فاصله خالی هر حرف گاهی درست صورت نمی گیرد. بنابراین بایستی در انتهای كار طراحی یكبار دیگر تنظیمات راست چین، چپ چین را كنترل نمایید. چنانچه تنظیمات درست صورت نگرفته است حروف را تبدیل به منحنی كرده (Convert to curve) و سپس عمل تنظیم (Align) راانجام دهید.

 

فرم بندی چاپی

 

اصولاً فرم بندی به چه منظور انجام می شود؟

كتاب، مجله و چیزهایی از این قبیل، مانند پوستر یا بروشور نیستند كه بعد از چاپ تنها با گیوتین دوربُر شوند. بلكه در مقوله هایی از این قبیل، چون كتاب، به دلیل اینكه بعد از چاپ، كار به اتمام نمی رسد و مراحل دیگری تا تهیه آنچه كه مد نظر می باشد، در پیش است، دقت بسیار می خواهد. در اینجا دیگر نمی توان صفحات را به طور مستقیم و به هر شكلی كه مایل باشید چاپ كنید. بلكه بایستی به گونه ای صفحات را در كنار هم قرار دهید كه بعد از چاپ، ماشینهای صحافی و. . . . قادر به صحافی كتاب باشند. این عمل یعنی قرار دادن صفحات در یك سند به گونه ای كه بعد از آن تاهای مختلف، صفحات كتاب آماده دوخت و چسب شوند، را فرم بندی می گویند.

 

قطع كتاب

 

قطع ها و اندازه های مختلف كتاب در سراسر دنیا براساس ابعاد كاغذهای موجود ایجاد شده است. و این مهم به دلیل كاهش پرت كاغذ و استفاده بهینه از حداكثر فضای موجود كاغذ ورقی است.

برخی از كتابها خارجی در قعطی غیر از آنچه در اینجا آمده است، وجود دارند. چنانچه با كاغذهای موجود در ایران چنین قطعی را در نظر داشته باشید، پرت آن بسیار زیاد خواهد بود. ظاهراً در خارج كشور، بسیاری از ناشران با تولید كنندگان كاغذ در تماش بوده و ابعاد اندازه های كاغذ خود را سفارش می دهند؛ اما در ایران اگر قطعی خارج از استاندارد خودمان بخواهیم لازمه آن پرت زیاد كاغذ است كه كار پرهزینه ای خواهد بود.

بنابراین ؛ به دلیلی اینكه 2 نوع كاغذ ورقی با ابعاد 70×100 و 60×90 در ایران موجود است و با توجه به اینكه مصرف كاغذ یكی از پرهزینه ترین موارد یك پروژه چاپی است، انداده های استانداردی استخراج شده است كه با رعایت این ابعاد، پرت كاغذ به حداقل می رسد. قطع هایی كه در ادامه توضیح داده می شود، بر این اساس ایجاد شده اند، البته گاهی اندازه ها در حدود چند میلیمتر با آنچه در اینجا آمده است متفاوت می شود كه اجتناب ناپذیر است.

قطع كتاب

اندازه كاغذ

تعداد صفحات هرطرف فرم

اندازه قبل از برش

اندازه بعد از برش

سلطانی

70×100

4

5/49×5/34

49×34

رحلی كوچك

60×45

4

5/29×5/21

5/28×21

رحلی بزرگ(مدیران)

70×50

4

5/33×5/24

33×24

وزیری

70×50

8

5/17×5/24

17×5/23

رقعی

60×45

8

22×15

21×5/14

خشتی

70×50

6

23×22

22×5/21

بیاضی

70×50

4

5/34×5/24

34×24

جیبی

60×45

16

11×15

10×5/14

جیبی (پالتویی)

70×50

12(24 صفحه در70×50)

22×11

21×15/10

 

 

دقت در طراحی قبل از فرم بندی

 

دقت كنید كه فرم بندی ها و شماره گذری صفحات ارائه شده در اینجا برای متن فارسی و كتابهایی است كه از راست ورق می خوردند، طبیعی است برای متن انگلیسی، شماره گذاری متفاوت خواهد بود. البته با بكارگیری اصل و ارائه شده، بدست آوردن شماره صفحات انگلیسی نیز ساده خواهد بود.

اندازه صفحات خود را به اندازه كتاب بعد از برش در مرحله نهایی در نظر بگیرید در این مرحله نبایستی فضای اضافی جهت برش در نظر گرفت. بردن ترتیب كار خود را در صفحه به شكل نهایی ببینید. مثلاًً چنانچه تصویری در صفحه دارید كه باید در وسط صفحه قرار گیرد، آن را وسط چین كنید. وقتی صفحات خود را در فرم بندی قرار دادید، قبل از اینكه فرم بدست آمده را جهت تهیه خروجی فیلم ارسال نمایید، در نظر بگیرید كه بعد از تا خوردن، فرمها از سه طرف برش خواهند خورد. بنابراین محلهای برش در فرم بایستی مشخص باشند. همچنین دقت كنید كه چنانچه طرح شما به گونه ای است كه رنگ یا نقش از صفحه بیرون می زند یعنی دور صفحات نبایستی سفیدی وجود داشته باشد، رنگ یا نقش را از اطراف فرم به بیرون از كادر برش بكشید تا بعد از تاخوردن و برش نهایی، سفیدی نداشته باشد، در غیر این صورت كناره های اطراف صفحات كتاب علیرغم آنچه كه در نظر داشتید بعد از برش سفیدی خواهد داشت و كار صحافی با اشكال مواجه خواهد شد.

اندازه قبل از برش و بعد از برش:

در چاپ كتاب و مجلات برای برش نهایی سه طرف كار، فضایی در نظر گرفته می شود تا بعد از برش كار مرتب باشد این فضای اضافه در كارهای مختلف متفاوت است معمولاً چیزی در حدود 3 میلیمتر از هر طرف در نظر گرفته می شود.

لبه كار

به آن قسمتی از فرم چاپی گویند كه پنجه های ماشین چاپ آن را گرفته و به داخل ماشین هدایت می كند. لبه كار یا لبه پنجه كار.

فضایی در حدود یك سانتیمتر است كه چون درگیر پنجه های ماشین چاپ است، امكان چاپ روی آن وجود ندارد.

كنترل كننده های طراحی و آماده سازی جهت خروجی

تهیه سند برای خروجی

معمولاً وقتی سفارشی از كارفرما گرفته و شروع به طراحی می كنیم، بعد از اتودهایی مختلف، به طرح مورد نظر میرسیم. آنرا بر روی كاغذ چاپ كرده و یا بصورت فایل به كارفرما نشان می دهیم. احتمالاً كارفرما، اصلاحاتی را چه در طرح و چه در نوشته خاطر نشان می كند. اعمال كردن این اصلاحات از طرف شما آغاز می شود. تا به طرح نهایی برسید اكنون كار طراحی شده را به كارفرما نشان می دهید. نسخه چاپی طرح نهایی را به تأیید كتبی كارفرما رسانده و در پرونده خود بایگانی نمایید.

گاهی پیش می آید كه طرح مورد قبول كارفرما بعد از چاپ، مورد تأییدقرار نمی گیرد و چنین بیان می شود كه نوشته و یا. . . از قلم افتاده است. در این مرحله پس از هزینه های زیاد، كار به چاپ رسیده و كسی هم زیر بار نمی رود. بنابراین برای جلوگیری از چنین پیش آمدهایی، تأیید كتبی كارفرما ضروری است. برای اینكار، پرینت نهایی كار را جهت بررسی، كنترل و امضاء نهایی به كارفرما تحویل دهید.

بعد از تأیید سند طرح تأیید شده را جلوی روی خود قرار داده و كار نهای نسخه ای نام Final تهیه نمایید و در دایركتوری جداگانه ای قرار دهید. بهتر است تاریخ و نام سند خود را به كلمه Final اضافه كنید؛ 12- 3- 8 Final Poster تا امكان اشتباه در ارسال فایل از بین برود. اكنون از فایل نهایی خود، یك چاپ با كیفیت بالا تهیه كنید و در تمام مراحل لیتوگرافی و چاپ، همراه خود، داشته باشید. اینكار در كنترل های متعدد در مراحل مختلف چاپ بكار می آید.

تعریف فیلم و زینك:

 

پس از اینکه مجله یا روزنامه ای از بخش حروف چینی خارج شد مسئولیت ادامه كاربه بخش دیگری از تشكیلات تولید محول می شود كه به صورت یك محیط كاری مستقل و جدا حركت می كند.

تهیه زینك چاپ مستقل برانجام مراحل متعدد عكاسی است .اولین شعبه این كار به استدیوی دوربین عكاسی Camera studio یا به طور خلاصه به شعبه عكاسی معروف است.در این شعبه فیلم های نگاتیو یا پزتیو را تهیه می كنندو برای تهیه زینك آنها را به كارمی برند.همه عكسها یت به صورت تصاویر خطی ، مانند نقاشی های سیاه و سفید و نمودارها و طرح های هنری یا به صورت رنگی ،مانند عكسی با رنگهای فراوان و فاقد خطوط مشخص هستند.هر یك از این دو نوع عكس نیازمند روشهای گوناگون عكاسی اند.

عكاسی از تصویر خطی برای تهیه فیلم نگاتیو بسیار راحت است چرا كه همه چیز در تصویر وارونه شده و همه خطوط تیره تصویر به صورت خطوطی شفاف نمایان می شوند.این در حالی است كه زمینه سفید تصویر به صورت تیره یا مات جلوه می كند. اما در تصاویری كه دارای زمینه سایه روشن هستند،مثل عكس سیاه و سفید ،لازم است تا تصاویر به الگوهای نقطه ای تجزیه شود.قسمت های تیره عكس با نقطه های درشت و قسمت های روش آن با نقطه های ریز ساخته می شود.چشم انسان از دور قادر به تشخیص این نقاط از یكدیگر نیست و آن ها را به صورت سایه می بینند.برای درك بهتر این مطالب می توان باذره بین به عكسی در روزنامه نگاه كنیم.متصدی دوربین برای تبدیل عكس به الگوی نقطه ای ،تصویر اصلی را از میان آن چه «ترام» نام دارد،عكاسی می كند.صفحه ترام یك تكه فیلم است كه سطح آن پرازنقاط ریز و متراكم است .درنتیجه به دلیل وجود ترام درهنگام عكاسی ،نگاتیو عكس به صورت الگوی نقطه ای تولید می شود.

 

تصاویر رنگی:

 با نگاه به یك مجله، متوجه تصاویر رنگی بت تركیبی از رنگ های مختلف می شوید.این تصاویر رنگی زیبا پس از تفكیك به وسیله ترام توسط عكاس و با تعیین میزان رنگ مورد نیاز به دست می آیند.چاپچی فقط با استفاده از چهار رنگ آبی،زرد،قرمز،مشكی موفق به خلق رنگهای بسیار متنوع می شود.در بخش چاپ ،به هنگام نگاه كردن به تصویر زیبایی كه با چهاررنگ چاپ شده باشد،اصطلاحاً گفته می شودكه «ترام هایش روی هم خورده »واقیعت این است كه رنگها «ترام ها»كنارهم چاپ می شوند،زیرا اگر روی یكدیگر چاپ شوند،عمل تركیب رنگ انجام نمی شود.برای اینکه عمل تركیب رنگ انجام شود عكاس در موقع تفكیك به ترام هر رنگ زتویه ای خاص می دهد تا هنگام چاپ روی یكدیگر قرار نگیرند.چاپی برای خلق چنین اثری به چهار زینك از یك تصویر رنگی نیاز دارد.یك زینك برای چاپ آبی ،یك زینك برای چاپ زرد، یكی برای قرمز،یكی هم برای چاپ مشكی.بنابراین در یك تصویر رنگی ،چهاررنگ بالا باید از یكدیگر تجزیه شوند.این كار را متصدی دوربین انجام می دهد.از او یك تصویر رنگی چهار بار عكاسی می كند و در دوربین خود هربار از یك فیلتر شیشه ای با رنگی متفاوت بهره می گیرد.همچنین در هر نوبت عكاسی در ترام استفاده می شود بنابراین هررنگ به صورت الگوی نقطه ای یا ترام نیز می آید.

 امروزه دیگر مانند گذشته از فیلترهای رنگی استفاده نمی شود بلكه تجزیه رنگ به طور خودكار در دستگاه اسكنر انجام می گیرد این كار با گذراندن پرتویی از نور باریك و نقطه مانند بر سطح تصویر عملی میشود.بازتابش این پرتو نور به دستگاه رایانه وارد می شود.رایانه رنگ ها را تجزیه كرده ،درشتی و ریزی رنگهای موجود در تصویر هماهنگی داشته باشد.محصول نهایی اسكنر عبارت است از چهار فیلم مجزا ،یعنی همان چهار رنگ اصلی چاپ كه از هر یك برای ساختن و تهیه یك زینك استفاده می شود.

مونتاژ صفحه:مسئولیت بعدی در این روند برعهده مونتاژ كار است.زمانی كه هر صفحه مستقل بر طرح ،عكس،نوشته،و جز این ها به عنوان صفحه كامل و بدون غلط تایید شده،از تمامی صفحات، فیلم نگاتیو تهیه می كنند.سپس فیلم های نگاتیو به ترتیب خاصی در كنار یكدیگرقرار گرفته،مونتاژ می شوند تا در نهایت برای تهیه و زینك از آنها استفاده می شود.ترتیب صفحات كتاب در مونتاژ اصلاً مشابه ترتیب صفحات در یك مجله نیست.دلیل این امر واضح و روشن است می توان با نگاه كردن به ابعاد آن دو به تفاوت آنها پی برد.برای باز بینی كارهای مونتاژ از فرم مونتاژ شده پیش از تهیه زینك بر روی كاغذ حساس اوزالید نمونه ای گرفته می شود.تا مسئول فنی آخرین بررسی ها انجام دهد اگر غلطی وجود داشته باشد یا تغییری لازم باشد مقرون به صرفه تر آن است كه پیش از تهیه زینك و شروع چاپ غلطها تصحیح شوندزیرا بعد از تهیه زینك چنین كاری مقرون به صرفه نیست .

 

تهیه زینك:

 

تصاویر و مطالب چیده شده با روش نور دادن (عكاسی)از فیلم نگاتیو (منفی)به سطح زینك آلومینیومی منتقل می شود.سطح زینك پوشیده شده از یك ماده شیمیایی بسیار نازك است كه فیلم نگاتیو باید كاملاً برروی این سطح و در تماس مستقیم با آن قرار گیرد. این عمل با بكارگیری در چارچوب ویژه ای جهت تخلیة كامل هوای بین فیلم و زینگ انجام می شود كه در محیطی خلأ مانند كاملاً به هم می چسبد . سپس این مجموعه زیر تابش نور مادون بنفش قرار گرفته از قسمت های شفاف فیلم نگاتیو نور عبور می كند و پوشش شیمیایی موجود بر سطح زینك را تحت تآثیر قرار می دهد . قسمت های تیرة فیلم نگاتیو از عبور ممانعت می كند و در نتیجه به هنگام ظاهر توان بدون تغییرباقی می مانند . همچنین به هنگام كپی كردن از فیلم پزتیو (مثبت) وقتی نور از قسمت های تاریك عبور نمی كند سطح چاپ شونده باقی می ماند و قسمت های شفاف كه نور خورده با ظهور زینك از بین می روند .

پس از آن كه زینك با روش یاد شده در بالا دید با ماده شیمییایی شسته و ظاهر می شورد . این مادةشیمیایی بر لایه موجود در سطح زینك تاثیر می نهد . به این ترتیب كه قسمت هایی از زینك كه نور مادون بنفش به آن رسیده به هنگام تماس با دارو از بین می روند و به آلومینیوم 99 درصد تبدیل شده به هنگام چاپ جاذب آن می شودو قسمتهایی كه نور مادون بنفش به آن نرسیده با شستن دارو از بین نمی روند و به هنگام چاپ به روش لیتوگرافی آماده شده است و چون ورقه ای نازک و انعطاف پذیر است آن را به دور سیلندر ماشین چاپ افست می بندند.چاپ به روش لیتوگرافی بر مبنای این اصل استوار است كه چربی و آب با هم مخلوط نمی شوند.قسمتهایی از زینك كه مركب را به خود می گیرند،مكانهایی هستند كه تحت تابش نور قرار نگرفته اند .چاپ به این شکل شروع می شود كه ابتدا نوردهای آب و سپس نوردهای مركب بر سطح زینك ،آب و مركب می دهند و سپس قسمتهای مركب گرفته بر روی لاستیك منعكس می گردند و از روی لاستیك بر سطح كاغذ چاپ می شوند.

 

چاپ افست «Offset »

 

روش افست یكی از كارآمدترین روشهای چاپ مجلات است.زینكهای لیتوگرافی عمدتاً ورقه های نازك و قابل انعطاف آلومینیومی هستند كه به راحتی قوس برداشته ،خم می شوند .بنابراین می توان آنها را برروی سیلندر ماشین چاپ بست. زمانی كه زینك بر روی سیلندر مخصوص خود در ماشین چاپ نصب شد استوانه ای را تشكیل می دهد كه نوردهای آب و مركب به راحتی می توانند به سطح آن برسند. هنگام انجام چاپ به روش افست بر خلاف دیگر روشها نیازی نیست كه زینك با كاغذ تماس پیدا كند .مطالب مركب خورده از روی زینك به سیلندر دیگری منتقل می شود كه با لایه ای از جنس لاستیك پوشیده شده است و به آن سیلندر لاستیك می گویند.سیلندر سوم هم كه در كنار سیلندر لاستیك قرار گرفته است و كاغذ را با پنجه های خود می گیرد سیلندر چاپ نام دارد.در این وضعیت ،تصویر و مطالب مركب خورده از سیلندر لاستیك به روی كاغذ منتقل می شوند.فشار بین سیلندر لاستیك و سیلندر چاپ ،فرایند چاپ را عملی می سازند . این روش چاپ،به نام افست یعنی برگردانده شده معروف است ،زیرا هنگام انتقال مركب از زینك به لاستیك ،مركب ناخوانا،یا اصطلاحاً Offset می شوند و سپس بار دیگر هنگام انتقال از لاستیك به مطالب خوانا شده و همچنین از برخورد رطوبت آب با كاغذ جلوگیری می شوند زیرا اگر به سطح كاغذ آب برسد باعث كش آمدن آن خواهد شد.امروزه كم و بیش همه سیستم چاپ لیتوگرافی به صورت افست انجام می شود و اكثر چاپچی ها هنگامی كه از چاپ بحث می كنند به طور خلاصه منظورشان افست است .بعضی از ماشین ها قادرند چند رنگ را برروی كاغذ كه فقط چند بار وارد ماشین چاپ می شوند چاپ كنند.انجام چنین كاری به دلیل داشتن سیلندر زینك و سیلندر لاستیك جداگانه برای هررنگ میسر می شود و البته داشتن سیستم مركب دان و سیستم مرطوب كننده نیز برای هر رنگ لازم است .درماشینهای چند رنگ ،كاغذ به طور مكانیكی از یك واحد چاپ به واحد دیگر چاپ منتقل می شود هرواحد چاپ یك رنگ كار را در خود دارد و با گذشتن كاغذ از زیر هر سیلندر لاستیك،یك رنگ بر روی آن چاپ می شود.این كار در سرعت بخشیدن به روند تولید مجلاتی كه دارای تصاویر رنگی هستند كمك بسیاری می كند.

همچنین در روش افست می توان از ماشینهایی استفاده كرد كه همزمان پشت و روی كاغذ را چاپ می كنند. این روش نیز در چاپ مجله ،كتاب و روزنامة پرتیتراژ به كار می رود.می توان این عمل را چهار مرتبه در ماشین های یك واحد چاپ تك رنگ در مورد هر رنگی انجام داد و به راحتی كارهای چاپ رنگ را نیز با ماشینهای تك رنگ به چاپ رساند.

با توجه به اینکه سیلندرها پیوسته در چرخش اند می توان از آنها برای  چاپ كاغذ رول پیوسته به جای برگ های مجزای كاغذ (كاغذ برگ برگ)استفاده كرد.این به میزان چشم گیری در سرعت بخشیدن به روند تولید تأثیر دارد.ماشین هایی كه هر دو روی كاغذ را چاپ می كنند و همزمان «تا» نموده «قطع شده» تحویل می دهندپرفكتور«Perfecto» (چاپ كامل)و آنهایی كه بر روی كاغذ رول فقط چاپ می كنند وب Web-Fed (چاپ رول)نام دارند.هنگامی كه چاپ كتابی با ماشین چاپ شیت به پایان رسید،از ماشین تاكن برای تاكردن فرم های چاپ شده استفاده می كنند . نام های دیگر چاپ افست را،لیتوگرافی یا چاپ سنگی یا سنگ نگاری یا چاپ همسطح یا چاپ صاف گویند.

امروزه روش دیجیتالی سریع ترین راه را برای تبدیل داده های دیجیتالی به مطالب چاپی میسر ساخته است چنان كه به مراحل میانی مثل ظهور فیلم ،ساخت زینك و چاپ نیازی نیست.امروزه سیستم های چاپ دیجیتال و ماشین های چاپ آن با تصویربرداری مستقیم و با فناوری های غیرضربه ای به واقعیت پیوسته اند.

 

سبك های گوناگون چاپ:

 

چاپ برجسته – چاپ لترپرس تخت(Letter Press) –چاپ لتر پرس دورانی(Rotary Letter Press) –چاپ فلكسوگرافی (Flexography) – روتوگراوریا چاپ گرد(Rotogravure) –چاپ حكاكی شدة(هلیو)– چاپ هم سطح (Plano graphic) – چاپ افست (Offset)– چاپ سیلك (Silk Screen)  - چاپ لیزری (Laser Printer) چاپ هولوگرافی(Applied Holographic) – چاپ طلا كوب(نواركوبی).


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jebril و آدرس jebril.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 598
بازدید دیروز : 418
بازدید هفته : 1086
بازدید ماه : 1016
بازدید کل : 557278
تعداد مطالب : 194
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1